کدام عناوین جزو بهترینها هستند؟ FromSoftware بدون شک پادشاه بلامنازع بازیهای Souls است. پس از موفقیت چشمگیر Demon’s Souls، این استودیو تمرکز خود را بر روی این ژانر محبوب قرار داد و به طور مداوم عناوین جدید و به یاد ماندنی را عرضه کرد. با وجود دهها بازی Soulslike که تحت تأثیر آثار FromSoftware ساخته شده اند، هفت بازی اصلی Souls توسط خود این استودیو توسعه یافته است.
رتبهبندی این بازیها کار آسانی نیست، زیرا همه آنها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و هر کدام جذابیتهای خاص خود را دارند. حتی «بدترین» بازی در این لیست نیز توسط بسیاری از گیمرها به عنوان یکی از بهترین بازیهای تاریخ در نظر گرفته میشود. بنابراین، لطفا در نظر داشته باشید که این رتبهبندی صرفاً یک نظر شخصی است و ممکن است با نظر شما متفاوت باشد.
Dark Souls 2
Dark Souls 2 همیشه در مجموعه Souls FromSoftware یک مورد خاص بوده است. در حالی که بسیاری از گیمرها این بازی را یک شاهکار میدانند، برخی دیگر آن را ضعیفترین نسخه از این سری میدانند. عدم حضور مستقیم هیدتاکا میازاکی، خالق اصلی سری Souls، به عنوان کارگردان بازی، یکی از دلایل اصلی این اختلاف نظرها است. منتقدان معتقدند که نبود دیدگاه خلاقانه میازاکی در طراحی جهان و داستان بازی، باعث شده تا Dark Souls 2 کمی از روحیه و جذابیت نسخههای قبلی فاصله بگیرد.
سیستم حرکت هشت جهته، یکی دیگر از انتقاداتی است که به طور مداوم به این بازی وارد میشود. در مقایسه با سیستم حرکت 360 درجه در Dark Souls و Dark Souls 3، این سیستم به نظر بسیاری از بازیکنان محدودکننده و کند است. همچنین، جعبههای برخورد نامناسب در برخی از مراحل، باعث شده تا مبارزات گاهی اوقات ناامیدکننده و غیرمنطقی به نظر برسند.
تمرکز بیش از حد بر روی گروههای دشمنان، یکی دیگر از مواردی است که از نظر برخی بازیکنان، از جذابیت بازی کاسته است. در Dark Souls 2، اغلب با گروههای بزرگی از دشمنان روبرو میشویم که شکست دادن آنها به تاکتیکهای خاصی نیاز دارد. در حالی که این موضوع میتواند چالشبرانگیز باشد، اما برخی از بازیکنان معتقدند که این طراحی باعث شده تا بازی کمتر بر روی مبارزات تک به تک و جذابیت آنها تمرکز کند.
یکی از بزرگترین انتقاداتی که به مکانیکهای مبارزه بازی وارد میشود، گره خوردن i-frames (فریمهای شکستناپذیری) در رول دوج به یک ویژگی خاص است. این موضوع باعث شده تا زمانبندی رولها بسیار حساستر شود و بازیکنان مجبور باشند تا برای استفاده موثر از این حرکت، به طور کامل به آن مسلط شوند.
با وجود تمام این انتقادات، Dark Souls 2 همچنان یک بازی با کیفیت بسیار بالا است که در Metacritic امتیاز 91/100 را کسب کرده است. داستان غنی، طراحی هنری زیبا و موسیقی متن حماسی، از جمله نقاط قوت این بازی هستند. همچنین، تنوع سلاحها و زرهها، به بازیکنان اجازه میدهد تا سبک بازی خود را به طور کامل شخصیسازی کنند.
Demon’s Souls
Demon’s Souls، شاهکاری که با ترس از شکست متولد شد و به پدیدهای جهانی تبدیل شد. در سال 2009، هنگامی که میازاکی و تیم FromSoftware این بازی را عرضه کردند، انتظار فروش بالایی نداشتند و حتی نسخه محدودی از آن تولید شد. اما با وجود شروع کند فروش، تحسین منتقدان و شایعات دهان به دهان، به سرعت محبوبیت بازی افزایش یافت و به یک موفقیت تجاری بزرگ تبدیل شد. Demon’s Souls نه تنها یک بازی ویدئویی موفق بود، بلکه ژانر جدیدی به نام Soulslike را خلق کرد که بر پایه مبارزات چالشبرانگیز، دنیای تاریک و پیچیده و گیمپلی مبتنی بر مرگ و یادگیری بنا شده بود.
یکی از ویژگیهای متمایز Demon’s Souls، سیستم روندگی جهان است که در آن انتخابهای بازیکن بر روی محیط بازی تأثیر میگذارد. این سیستم در بازیهای بعدی سری Souls به شکلهای مختلفی تکامل یافت و به یکی از عناصر اصلی این ژانر تبدیل شد. با این حال، سیستم روندگی در Demon’s Souls کمی سادهتر و خطیتر از بازیهای بعدی است.
همچنین، سیستم مبارزات در Demon’s Souls به اندازهبازیهای بعدی متنوع و انعطافپذیر نیست. تنوع سلاحها و جادوها در این بازی کمتر است و سیستم ارتقای شخصیت نیز سادهتر است. با این حال، مبارزات در Demon’s Souls همچنان بسیار چالشبرانگیز و رضایتبخش است.
بازسازی Demon’s Souls برای پلیاستیشن 5، با بهبود گرافیک، عملکرد و برخی از مکانیکها، تجربهبازی را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است. اما این بازسازی همچنان به ریشههای بازی اصلی وفادار مانده است و حس نوستالژی را برای طرفداران قدیمی این سری به ارمغان میآورد.
در نهایت، Demon’s Souls یک بازی تاریخی است که تأثیر زیادی بر صنعت بازی و جامعهگیمرها گذاشته است. این بازی نه تنها به عنوان پدر معنوی ژانر Soulslike شناخته میشود، بلکه الهامبخش بسیاری از بازیهای دیگر نیز بوده است.
Dark Souls
در حالی که Demon’s Souls به عنوان اولین بازی واقعی Souls در نظر گرفته میشود، Dark Souls به عنوان طرح کامل شدهای در نظر گرفته میشود که این ژانر را واقعاً در zeitgeist بازی تثبیت کرد. همانطور که خود میازاکی بیان کرد، توسعه Demon’s Souls در مراحل اولیه خود بسیار مشکل بود و در نتیجه چندین ایده حذف شد و زمان زیادی برای توسعه هدر رفت.
هنگام توسعه Dark Souls، FromSoftware در رویکرد خود برای توسعه سازمانیافتهتر بود و تیم توسط موفقیت غافلگیرکننده پیشینیان خود الهام گرفت. Dark Souls بیش از دو برابر تعداد نسخههای Demon’s Souls اصلی فروخت و ژانر Souls را به جریان اصلی آورد. سخت است که Dark Souls را به عنوان یک پیشرفت در تقریباً هر جنبهای نسبت به Demon’s Souls نبینیم، تا حد زیادی به دلیل فرآیند توسعه سادهتر آن. بهبودهای آشکارتر در گرافیک و طراحی صدا با بهروزرسانیهای خوشایند به مکانیکهای سیستم ژانر Souls، مانند دامنه بهبودیافته حرکت و تنوع بیشتر در ساختهای بالقوه شخصیت، جفت شد.
این پیشرفتها منجر به دنیایی تاریکتر، پیچیدهتر و جذابتر در Dark Souls شد که در آن بازیکنان میتوانستند ساعتها غرق شوند. طراحی مراحل در Dark Souls به گونهای بود که بازیکنان را تشویق میکرد تا هر گوشهای از جهان بازی را کاوش کنند و رازهای پنهان آن را کشف کنند. همچنین، سیستم مبارزات در Dark Souls به مراتب پیچیدهتر و چالشبرانگیزتر از Demon’s Souls بود که این امر باعث شده بود تا بازیکنان برای پیروزی بر دشمنان خود به مهارت و استراتژی بیشتری نیاز داشته باشند. Dark Souls نه تنها یک بازی ویدئویی موفق بود، بلکه تأثیر فرهنگی عمیقی بر صنعت بازیسازی گذاشت.
این بازی با معرفی مفاهیمی مانند “مرگ به عنوان بخشی از بازی” و “اهمیت اکتشاف”، ژانر Soulslike را به یکی از محبوبترین ژانرهای بازی تبدیل کرد. بسیاری از بازیهای دیگر از جمله Bloodborne، Sekiro: Shadows Die Twice و Elden Ring تحت تأثیر Dark Souls ساخته شدهاند. در نهایت، Dark Souls به عنوان یک شاهکار در تاریخ بازیهای ویدئویی شناخته میشود. این بازی با بهبودهای قابل توجه در گیمپلی، داستان و طراحی جهان، استانداردهای جدیدی را در صنعت بازیسازی تعریف کرد و ژانر Soulslike را به اوج محبوبیت رساند.
Sekiro: Shadows Die Twice
Sekiro: shadows die twice، از سوی استودیو FromSoftware، به عنوان یک انحراف جسورانه از فرمول همیشگی سری Dark Souls شناخته میشود. این بازی که الهامات بسیاری از سری بازیهای Tenchu گرفته است، با حذف المانهای رایج در بازیهای Souls-like مانند شخصیسازی گسترده کاراکتر، چندنفره و دنیایهای باز، تمرکز خود را بر روی روایتی قوی، شخصیتپردازی عمیق و مبارزات سریع و مهیج قرار داده است.
در سکیرو، بازیکنان در نقش یک جنگجوی تکدست قرار میگیرند که برای نجات ارباب خود از چنگال دشمنان تلاش میکند. سیستم مبارزات این بازی به شدت بر روی انعطافپذیری و یادگیری الگوهای دشمنان تمرکز دارد. بازیکنان با استفاده از ابزارهایی مانند قلاب، شمشیر و پروتزهای مختلف، میتوانند دشمنان را به شیوههای خلاقانهای شکست دهند. همچنین، سیستم مرگ و احیا در سکیرو به گونهای طراحی شده است که بازیکنان را به چالش کشیده و آنها را به یادگیری از اشتباهات خود ترغیب میکند.
یکی از ویژگیهای برجسته سکیرو، طراحی هنری زیبا و اتمسفر تاریک و وهمآور آن است. دنیای بازی پر از مکانهای اسرارآمیز، شخصیتهای پیچیده و رویدادهای غیرمنتظره است. موسیقی متن بازی نیز به خوبی توانسته است بر روی فضا و تنش بازی تأکید کند.
با این حال، Sekiro: shadows die twice، به دلیل تغییرات اساسی که در فرمول Souls-like ایجاد کرده است، با واکنشهای متفاوتی از سوی منتقدان و بازیکنان روبرو شده است. برخی از طرفداران قدیمی سری Souls، این تغییرات را نپسندیده و معتقدند که سکیرو به اندازه کافی به ریشههای ژانر وفادار نیست. از سوی دیگر، برخی دیگر از این رویکرد نوآورانه استقبال کرده و سکیرو را به عنوان یک تجربه بازیسازی منحصر به فرد میدانند.
3 Dark Souls
اگر تغییرات ایجاد شده در Dark souls 2 در مقایسه با نسخه اول، مخاطبان را دو قطبی کرده و با واکنشهای متفاوتی روبرو شده بود، Dark souls 3 به عنوان یک بازگشت به ریشهها و بهبود فرمول اثبات شده نسخه اول شناخته میشود. FromSoftware در این نسخه تلاش کرده تا آنچه را که در دارک سولز اصلی به خوبی عمل کرده بود، تقویت کند و در عین حال تغییرات جزئی و هوشمندانهای را در مکانیکهای بازی اعمال کند. این رویکرد محافظهکارانه اما هوشمندانه، باعث شد تا Dark souls 3 مورد استقبال گسترده منتقدان و بازیکنان قرار گیرد و به یکی از موفقترین بازیهای این سری تبدیل شود.
دارک سولز اصلی با الهام گرفتن از دیمون سولز و اعمال تغییرات هوشمندانه، توانست استانداردهای جدیدی را در ژانر نقشآفرینی اکشن تعیین کند. FromSoftware با در نظر گرفتن بازخوردهای مثبت و منفی از Dark souls 2، تصمیم گرفت در Dark souls 3 به ریشههای سری بازگردد و با تکیه بر نقاط قوت نسخه اول، تجربهای غنیتر و کاملتر را برای بازیکنان فراهم کند. این رویکرد باعث شد تا Dark souls 3 به عنوان یک تکامل طبیعی از نسخه اول شناخته شود و در عین حال حس نوستالژی را برای طرفداران قدیمی سری به ارمغان آورد.
در واقع، Drak souls 3 به عنوان یک بازی که به خوبی توانسته است فرمول برنده سری را بهبود بخشد، مورد ستایش قرار گرفته است. این بازی با حفظ المانهای اصلی و محبوب سری مانند مبارزات چالشبرانگیز، دنیای تاریک و مرموز، و سیستم پیشرفت کاراکتر مبتنی بر انتخاب، توانسته است تجربهای فراموشناپذیر را برای بازیکنان فراهم کند. در عین حال، تغییرات جزئی ایجاد شده در مکانیکهای بازی، مانند بهبود سیستم قفل کردن هدف و تنوع بیشتر سلاحها و جادوها، به بازی عمق و جذابیت بیشتری بخشیده است.
Bloodborne
بلادبورن، مخلوق استودیوی FromSoftware، به عنوان یک جواهر پنهان در دنیای بازیهای ویدیویی شناخته میشود. این اثر، با ترکیبی منحصربهفرد از المانهای ژانر وحشت، اکشن و نقشآفرینی، توانسته است جایگاه ویژهای در دل طرفداران ژانر Soulslike به دست آورد. یارنام، شهری که در آن بلادبورن جریان دارد، با معماری گاتیک و فضایی وهمآور، به یک شخصیت زنده در بازی تبدیل شده است. کوچههای باریک و تاریک، ساختمانهای متروک و موجودات عجیب و غریب، همگی به خلق یک جوّ ترسناک و اسرارآمیز کمک کردهاند.
این طراحی دقیق و جزئینگرانه، به بازیکن این احساس را میدهد که در یک دنیای زنده و پویا قرار دارد. سیستم مبارزات بلادبورن، یکی از برجستهترین ویژگیهای این بازی است. مبارزات سریع، خونین و چالشبرانگیز، به بازیکن این امکان را میدهند تا با استفاده از انواع سلاحهای سرد و گرم، دشمنان خود را شکست دهند. همچنین، سیستم خونآشامی بازی، به بازیکن اجازه میدهد تا با شکست دادن دشمنان، سلامتی خود را بازیابی کند. این سیستم، به بازی عمق و پیچیدگی بیشتری بخشیده است. داستان بلادبورن، به شیوهای غیرخطی و مبهم روایت میشود.
بازیکنان با کاوش در دنیای بازی و جمعآوری سرنخها، میتوانند به تدریج به رازهای تاریک شهر یارنام پی ببرند. این روایت چندلایه، به بازیکن اجازه میدهد تا داستان بازی را به شیوهخود تفسیر کند. موسیقی متن بلادبورن، با ترکیبی از سازهای ارکسترال و ملودیهای ملانکولیک، به شدت بر روی جوّ بازی تأثیرگذار است. موسیقی متن این بازی، در صحنههای مختلف، به خوبی توانسته است احساسات بازیکن را منتقل کند. بلادبورن، جامعهای پرشور از طرفداران را به خود اختصاص داده است.
این طرفداران، به طور مداوم در حال کشف رازهای جدید بازی، ایجاد نظریههای مختلف و ساختن محتواهای مرتبط با بلادبورن هستند. این جامعهفعال، به طول عمر و محبوبیت این بازی افزوده است. بلادبورن، با ترکیب المانهای مختلف ژانرهای مختلف، یک تجربه بازیکردن منحصربهفرد و فراموشنشدنی را برای بازیکنان فراهم میکند. این بازی، با طراحی هنری زیبا، موسیقی متن فوقالعاده، مبارزات نفسگیر و داستانی اسرارآمیز، توانسته است جایگاه ویژهای در دل طرفداران ژانر Soulslike به دست آورد. به همین دلیل است که بلادبورن، به عنوان یک کلاسیک فرقهای شناخته میشود. در نهایت، بلادبورن بیشتر از یک بازی ویدیویی است؛ آن یک تجربه است. تجربهای که شما را به دنیایی تاریک و وهمآور میبرد و شما را به چالش میکشد تا برای زنده ماندن بجنگید.
Elden Ring
الدن رینگ، آخرین اثر استودیوی FromSoftware، به عنوان نقطه عطف و اوج ژانر Soulslike شناخته میشود. این بازی که حاصل همکاری خلاقانههیدهتاکا میازاکی با نویسندهمشهور جورج آر. آر. مارتین است، دنیایی گسترده و پرجزئیات را پیش روی گیمرها قرار میدهد که در آن میتوانند آزادانه کاوش کنند، با موجودات افسانهای مبارزه کنند و رازهای تاریک سرزمینهای میان را کشف کنند.
دنیای باز و پهناور الدن رینگ، یکی از برجستهترین ویژگیهای این بازی است. این جهان که با الهام از آثار فانتزی کلاسیک خلق شده است، مملو از قلعههای باستانی، دژهای متروک، جنگلهای تاریک و دشتهای وسیع است. هر گوشه از این جهان، رازها و چالشهای جدیدی را برای بازیکنان به ارمغان میآورد.
سیستم مبارزات الدن رینگ، همانند سایر بازیهای FromSoftware، بر روی دقت، زمانبندی و یادگیری الگوهای دشمنان تمرکز دارد. بازیکنان میتوانند از انواع سلاحهای سرد و گرم، جادوها و ابزارهای فراخوانی استفاده کنند تا دشمنان خود را شکست دهند. همچنین، سیستم اسبسواری و قابلیت جهش، به گشت و گذار در دنیای بازی سرعت و هیجان بیشتری میبخشد.
داستان الدن رینگ، به شیوهای غیرخطی و مبهم روایت میشود. بازیکنان با کاوش در دنیای بازی و جمعآوری آیتمها و سرنخها، میتوانند به تدریج به رازهای تاریک سرزمینهای میان پی ببرند. این روایت چندلایه، به بازیکن اجازه میدهد تا داستان بازی را به شیوهخود تفسیر کند.
الدن رینگ، با وجود انتظارات بسیار بالایی که پیش از انتشار آن وجود داشت، توانست از این انتظارات فراتر رود و به یکی از موفقترین بازیهای تاریخ تبدیل شود. این بازی، با ترکیبی بینظیر از گیمپلی چالشبرانگیز، دنیای باز گسترده، و داستان جذاب، به عنوان یک شاهکار در صنعت بازیهای ویدیویی شناخته میشود.
الدن رینگ، نه تنها یک بازی ویدیویی، بلکه یک تجربه است. تجربهای که شما را به دنیایی تاریک و اسرارآمیز میبرد و شما را به چالش میکشد تا به قویترین جنگجوی سرزمینهای میان تبدیل شوید. این بازی، با تأثیرگذاری بر روی سبکهای مختلف بازیسازی، استانداردهای جدیدی را در ژانر نقشآفرینی اکشن تعیین کرده است
سوالات متداول برای مطلب بهترین بازیهای Soul Like
بازیهای Soul Like چیست؟
بازیهای Soul Like به آن دسته از بازیهایی گفته میشود که از سری بازیهای Dark Souls الهام گرفتهاند. این بازیها معمولاً دارای مبارزات چالشبرانگیز، سیستم مبارزه دقیق، محیطهای تاریک و مرموز، و داستانسرایی غیرمستقیم هستند. این سبک بهدلیل سختی بالای بازی و نیاز به استراتژی و صبر در نبردها شناخته شده است.
.
تفاوت بازیهای Soul Like با Dark Souls چیست؟
هرچند این بازیها از Dark Souls الهام گرفتهاند، اما برخی تفاوتهای کلیدی دارند. مثلاً بازی Bloodborne به جای سیستم مبارزه تدافعی Dark Souls بیشتر بر روی سرعت و تهاجم تأکید دارد. همچنین بازیهایی مثل Nioh به بازیکنان اجازه میدهند تا بهطور فعالانه سیستمهای مختلف کلاسها و تواناییها را مدیریت کنند.
.
چرا بازیهای Souls سخت و چالشبرانگیز هستند؟
سختی و چالش در این بازیها بخشی از طراحی بازی است که باعث میشود بازیکنان به دقت و تمرکز بیشتری نیاز داشته باشند. این بازیها بازیکنان را وادار میکنند تا از اشتباهات خود یاد بگیرند و استراتژیهای جدیدی برای پیشروی پیدا کنند. این سختی بالاتر باعث میشود که هر موفقیت در بازی بیشتر به چشم بیاید و رضایت بیشتری به همراه داشته باشد.
نتیجه گیری
سری بازی های Souls از FromSoftware، با هر نسخه، تکامل یافته و مرزهای ژانر نقشآفرینی اکشن را گسترش داده است. از دارک سولز اول که با طراحی جهان تاریک و پیچیدهاش، استانداردهای جدیدی را در این ژانر تعریف کرد، تا الدن رینگ که با دنیای باز وسیع و داستان حماسیاش، این استانداردها را به سطحی بالاتر برد. با این حال، همه این بازیها یک روح مشترک دارند: تاکید بر چالش، اکتشاف و داستانسرایی غیرخطی. در نهایت، هر کدام از این بازیها به نوبه خود یک شاهکار است و انتخاب بهترین آنها به سلیقه شخصی بازیکن بستگی دارد.